måndag 21 april 2008

Till minne av Mimmi

Fredagen den trettonde augusti 2004 försvann en människa som betytt oerhört mycket för mig. Hon, som var så vacker. In i det sista. Mörk, rakryggad och med en värdighet som inte gick av för hackor. Tyst. Gåtfull. Och förbannat påfrestande ibland.

Bland Ålands kobbar och skär sprang hon barfota. Hon lärde mig allt om fisknät och hur man rensar den fulaste flundra. Bara det att jag alltid varit livrädd för fiskar. Man kan nog faktiskt kalla det en fobi. Hon rynkade på näsan åt min rädsla; tyckte att det var en skam för en åländska. Hon blickade ofta ut mot horisonten. Befallde mig att ta in dess skönhet. Den horisont som hon sett sedan den dag hon föddes. Där på udden, som hon döpte till Skvalparudden.

Och lika bra smälte hon in i sitt vardagsliv på Strandvägen. Lika tyst. Lika gåtfull och med samma raka rygg. Men så fort hon kom innanför dörren gick hon barfota. Som hon alltid gjorde på Åland om somrarna. Hon sa att det är den bästa terapin. Jag gör likadant. Det har jag alltid gjort.

Jag minns den där dagen; några dagar innan hon dog. Jag ringde henne till sjukhuset. Hon var så dålig. Om det låtsades hon inte om. Hon ansträngde sig in i det sista. Samma ljusa och unga röst som alltid svarat i telefonen. Det första telefonnummer jag lärde mig.
Någon dag senare satt jag vid hennes säng. Med de där ilsket ceriserosa skorna på mig som hon avskydde. Jag var brun. Uppvikta jeans och kläder direkt från stranden. Jag grät. Min sorg visste inga gränser. Hon blundande, rörde inte en min. De trodde inte att hon hörde något. De sa att vi kunde gå. Ja, de skulle ringa när det hände något.

Mamma och morfar gick ut. Jag stod kvar en stund vid henne. Ropade något till mamma ute i korridoren och då blinkade hon. Tittade på mig. Det såg ut som om hon ville säga något. Orden kom inte fram, men en arm rörde sig. Jag ropade ännu högre. Skrek att hon vaknar. De sa att jag inbillade mig. Jag tittade in i hennes ögon. Blicken var så intensiv. Det var som om orden inte behövdes. Hon blundade igen. Jag kände mig mer förvirrad än vanligt.

Och jag gick därifrån. Någon dag senare dog hon. De sa att hon aldrig vaknat. Jag vet att hon gjorde det. Varför stannade jag inte? Varför blev jag nästan rädd? Varför kom jag inte tillbaka nästa dag, innan det var för sent?

Hon var min trygghet. Jag borde ha besökt dem oftare de senaste åren. Fast jag ringde varje dag. Det första nummer jag lärde mig kan jag i sömnen. Jag ringer det fortfarande. Nu är det morfar som svarar.
Hon finns i mina tankar. Ofta.

11 kommentarer:

C. Meow sa...

Fantastisk text. Ser henne framför mig. Hon låter som en fantastisk människa som lärt dig mycket. Var inte besviken på dig själv för att du gick, tänk istället på alla de gånger som ni var tillsammans. En människas död är en sån liten del av hennes liv om du förstår hur jag menar.

Kramar

Mie sa...

Du beskriver så bra att jag ser henne framför mig! Så länge minnet lever så starkt finns hon kvar hos dig!
Kram

Solrosfrö sa...

Starka minnen. Hon lever kvar inom dig... Kram!

Petra sa...

Vad fint du skriver, med detaljer som gör att man får en glimt av människan som var din mormor, de bara fötterna, den unga rösten. :-)
Jag saknar också min mormor :-(

Var dags glimtarn sa...

Jag säger som till barnen, tycker det känns bra själv att stanna upp och tänka på och känna. Hon finns i ditt hjärta. Därför finns hon.

Christina sa...

Åååå vad fint. Det är ett privilegium att få älska någon på de sätter. Ni hade något väldigt speciellt, det kommer alltid att finnas kvar.
Hos er båda.
Jag grätt en skvätt, det kändes skönt.
Tack för att du delar med dig, kram C.

Borsökna Östergård sa...

Fina och välformulerade ord. Får lust att gå barfota...

Anonym sa...

Vilken jättefin text!Jag kan riktigt se din mormor framför mig, barfota med rak rygg.*ler* De minnen ni fick tillsammans kommer att finnas med dig alltid, alltid.

Kram!

Vera sa...

Du borde ge ut en bok för dina texter är fängslande och underbara.
Fast det kanske du redan gjort, vem vet ;)

Lox sa...

Så vackert beskrivet. :)

sara sa...

camilla: tack. Hon var verkligen fantastisk. Men hon kunde även vara väldigt påfrestande ibland. :)

mie: så fint sagt. Du har rätt – hon lever kvar inom mig.

jessika: minnena har liksom etsat sig fast...

petra: tack för dina snälla ord!

vdg: kloka ord. Som vanligt.

christina: hon har betytt väldigt mycket för mig. Tyvärr hälsade jag inte på dem så ofta sedan jag blev vuxen.

ankie: barfota är bäst!

isa: hon hade den rakaste ryggen. På alla sätt och vis. :)

vera: tusen tack! Nej, jag har inte gett ut nån bok. Men har några idéer. Däremot har jag spökskrivit en bok. :)

lox: tack, snälla!

Copyright ©  2007-2008. Alla rättigheter förbehållna.