fredag 9 maj 2008

Fråga doktorn?

Idag promenerade jag in på vårdcentralen med mina tvillingar. De är enäggs och lika som bär till utseendet. (Men gudarna ska veta att de till sättet är så olika som man bara kan vara.) Anledningen till detta lilla besök var att för några veckor sedan skällde jag på den ena och tyckte att han kunde äta lite mer ordentligt. Man behöver ju inte kladda som en bebis. Typ så, sa jag. Väldigt pedagogisk, som vanligt.
Snabbt insåg jag att det varken var Oboy eller nåt annat klet. Utan mörkbruna fläckar. Och de blev mörkare och fler.
Någon vecka senare ser hans identiska tvillingbror likadan ut.
Nu har jag två killar som ser ut som om de glömt att tvätta sig i ansiktet.

Läkaren kunde knappt hålla sig för skratt när han sa:

– Det ser ju faktiskt ut som om de har en mamma som inte bryr sig om att tvätta dem!

Han hade inte den blekaste om vad det kan vara.
Kanske nån svamp.
Dessutom var han lika fascinerad som jag över att fläckarna ser exakt likadana ut och sitter exakt på samma ställe på båda två. Enäggstwins är vad de är.

Nån som vet vad det kan vara?

Nu ska jag dricka ett glas Champagne. Skål! Eller saluti som vi säger i la bella Italia.

4 kommentarer:

Petra sa...

Så konstigt att inte läkaren hade någon aning! Kan det vara någon typ av pigmentfläckar? Åt fräknar-hållet?
Men att båda två får det exakt samtidigt...på samma ställe.

sara sa...

petra: nä, abolut inga fräknar. Visst är det skumt att de får fläckarna på exakt samma ställe? Men är man enäggs med identiskt DNA så är man... :) Nu tror jag att det är nån typ av svamp. De bleknade lite med en kräm mot just svamp.

Solrosfrö sa...

Pigmentfläckar? Min Hanna har ett ansträngningsmärke i pannan. Det blir rött och ser ut som ett strort smultronmärke när hon anstränger sig. Knepigt...

sara sa...

jessika: det var nog svamp. De börjar redan försvinna med lite svampmedel. Som tur är, för det såg precis ut som om de hade Oboy runt hela munnen.

Copyright ©  2007-2008. Alla rättigheter förbehållna.