tisdag 13 maj 2008

I rödaste skinnjackan sprang jag in till honom på sjukhuset

Med andan i halsen sprang jag in på Södersjukhuset imorse. När som helst skulle han opereras och jag ville för allt i världen hinna dit innan. Till slut hittade jag rätt. Drog försiktigt bort det gröna, lite slitna draperiet och såg min morfar ligga där med syrgas i näsan. Då brast mitt hjärta lite grann. Visst har jag varit heligt förbannad på honom många gånger i livet.
Men det spelar ingen roll. Nu. För lika många gånger har han varit min trygghet i livet. När jag såg honom idag rann hela min barndom över mig. Han får bara inte försvinna.

Han fyller 88 år om några veckor. Frisk som en nötkärna för övrigt. Åker fram och tillbaka till Åland. Reser. Dricker ett glas Martini med grannarna ibland. Gör om på Åland. Målar huset i vitaste vitt. Ordnar med grindar, bryggor och en minnesplats för min mormor. Okej, det där sista var lite overkill, tyckte i alla fall vi. Men vi lät honom hållas.

Så har han då klagat över att han inte har nån puls i några dagar. Vi har skrattat åt honom.
Igår åkte han in.
Imorse sprang jag som sagt in på avdelning 51 med andan i halsen.
En halvtimme senare började de förbereda honom för operation. En pacemaker ska nu se till att hjärtat slår som det ska.

Jag pratade med honom nyss. Han känner sig pigg. Och planerar för fullt resan på Göta Kanal i sommar.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppas att det gar RIKTIGT bra for din morfar, ormai ar det ju rutin med pacemaker. In bocca al lupo till er.

Anna sa...

Din blogg är underbar.
Och din morfar verkar underbar.

Jag förutsätter att hans resa i sommar blir av, och jag vet att jag kommer hit fler gånger.

Var dags glimtarn sa...

Hoppas han snart är ute och reser igen! Tänker på dig. Kram

Solrosfrö sa...

Krutgubbe! Han verkar vara av ett virke som håller. Länge! Kram ;)

Borsökna Östergård sa...

Då hoppas jag allt går bra så din morfar får njuta sin resa på Göta Kanal i sommar...

Anonym sa...

Håller tummar o tår för din moffa.

Ja men du.. visst skall vi göra nytt försök att ses ;-)

Funderar ut lite dagar då jag har ledigt o återkommer... okej?

KRAMEN!

C. Meow sa...

Visst är det skönt att veta att kärleken även vinner över ilskan? Hoppas att din morfar får vara kvar länge ännu :D

Copyright ©  2007-2008. Alla rättigheter förbehållna.