tisdag 20 maj 2008

Tonfisk & minnen från förr

Häromdagen fick jag för mig att byta layout på bloggen. Eftersom jag är totalt koko när det gäller sånt tar maken saken i egna händer.

– Den här? frågar han.

– Den där?? skriker jag.

– Ja, men det är ju lime på. Och du gillar ju lime, säger han.

– Då ser det ju ut som en matblogg ju... svarar jag med stor upprördhet.

– Visst fan, det tänkte jag inte på. Du är ju en total katastrof i köket, säger han. Mycket glatt.

Precis så är det. Nu återkommer jag till det den där jobbiga tiden när jag var ensamstående morsa till små, små tvillingar som alltid sprang – men aldrig åt samma håll. Då var det stört omöjligt att laga mat. Mikron var min räddning. Och spisen var alltid skinande ren. Den användes aldrig. Mina barn fick mat. Men de föredrar fortfarande Mamma Scans köttbullar framför hemgjorda. Själv levde jag på rostbiff och jordgubbar, som jag åt i soffan när barnen somnat om kvällen. Det var min tid. Några timmar senare började de vakna, en efter en. De sov nästan aldrig samtidigt. Jag är än idag övertygad om att järnet i rostbiffen och jordgubbarna gav mig orken att klara av vardagen. Ibland hände det dock att jag faktiskt åt något som jag tillagat på den där skinande rena spisen. Pasta med tonfiskssås. Försvinnande gott.

Du bryner bara lök och vitlök. Häller över en burk tonfisk. Jag brukar välja tonfisk i vatten för kaloriernas skull. Låt det fräsa ett tag. Krydda efter behag. Jag älskar starka kryddor – chili och piri-piri ska det vara! Häll över krossade tomat. Nu ska nu få ett tips från min italienske make – fast honom kände jag ju förstås inte då, när jag var ensamtående tvillingmamma med tvillingar som sprang åt olika håll – och det är att genast shoppa konserver med krossade tomater som det står Mutti på! De är de absolut bästa.
Låt det puttra bra länge. Krydda. Smaka. Rör om och låt det puttra medan du kokar pastan. Färsk pasta är ju förstås allra godast. Glöm bara inte att den ska vara al dente. Oavsett sort. Sist av allt toppar du såsen med lagom mängd kapris. Häll den över pastan. Värm lite grann och rör om. Otroligt gott!

Denna rätt avnjutes förstås helst med ett gott rödvin. Nej, nej, nej – inte måste man ha vitt vin till fiskrätter! Häromdagen drack vi ett tunisiskt vin som heter Villa Kassar. Det var det godaste vin jag druckit på väldigt, väldigt länge.

För övrigt kan jag faktiskt inte laga mat och det här är heller ingen matblogg.

13 kommentarer:

Christina sa...

Haha känner igen det - aldrig åt samma håll - här me!
Kram kram

Var dags glimtarn sa...

Inte heller våra sprang åt samma håll, bara i samma takt....

Rostbiff och jordgubbar slår tonfisk för mig ;)

sara sa...

christina: kan jag inte få låna dina en liten stund för att återuppliva gamla minnen? De är ju så söta! :)

vdg: jag äter hellre tonfisk i tomatsås med kapris än rostbiff. Det är faktiskt det godaste jag vet. :)

Lox sa...

Attans vad snabba de kan vara när de är små.

Nu producerade du ett mat-inlägg i alla fall, så lime-bilden kanske inte är så fel...? ;)

Peace in mind sa...

Heja Sara i köket:)

sara sa...

lox: det har du rätt i. Fast det kommer nog att bli det enda matinlägget. :)

anna: Sara i köket är ingen hit.

Petra sa...

Jag hakar på det där med vinet; absolut går det att ha rödvin till allt. Utom till skaldjur om det inte är någon starkt kryddad röra med sådana.
Jag undviker vitt vin så mycket jag kan, rosé går i nödfall på sommaren :)
Rostbiff och jordgubbar låter iaf nyttigt! Tonfisken sparar jag till katten (förlåt ;)

Solrosfrö sa...

Mutti och Villa Kassar skall jag komma ihåg ;) Se nu har du inspirerat oss andra i köket. Klart du kan kocka Sara ;D

Anonym sa...

http://ladiesmafia.mylava.net/

Kom in och umgås !

Christina sa...

Du får låna dem när du vill haha

Anonym sa...

Jag är så imponerad av att du ändå överlevde tiden som ensam med två små lintottar som sprang åt varsitt håll! ja, vad hade du för val..?*Ler* Mattipset lät jättegott! Ska bara övertyga sambon om att tonfisk är smaskens! Vinet ska testas. Här dricker vi det vin vi är sugna på, oavsett mat och färgen på de ädla dropparna! :-)

Kram!

Borsökna Östergård sa...

Nämen åh, vad smarrigt...och viiiin, rött eller vitt...rött och vitt...

sara sa...

petra: absolut funkar rödvin till allt. Jag har testat det även till yoghurt och musli. Inte optimalt, men det gick. Håller med dig angående det vita och att rosé funkar på sommaren.
Jag har förstått att jag och katterna är ensamma om att älska tonfisk. :)

jessika: men det verkar inte vara nån som inspireras till att svänga ihop en tonfisksås...?! :)

maria: Ok!

christina: vi kan byta twins lite då och då? :)

isa: det var en hysterisk tid. Minst sagt. Och tonfisk kan faktiskt vara riktigt gott! :)

ankie: antar att vi ses över ett glas vin snart?

Copyright ©  2007-2008. Alla rättigheter förbehållna.