lördag 23 februari 2008

Överdrift har alltid varit min specialité – men nu har det här verkligen blivit ett problem för mig

Nu måste ni hjälpa mig!
Det är såhär att jag har aldrig haft några hudproblem. Never. Har alltid tvättat ansiktet med vanlig tvål och smörjt in mig med billigaste krämen från Konsum. Sminkat mig har jag gjort nästan varje dag sedan jag var... 14?
Nåväl, nu till mitt problem – mina kinder har blivit blossande (överdrift har alltid varit min specialité) röda och de liksom ömmar och svider. I min frustration har jag provat en miljon (det var det här med överdriften igen) krämer. Och kinderna blir bara värre och värre.
Tvättar mig med nån skum rengöringskräm numera, eftersom min syrra sa att jag kommer att åldras i förtid om jag använder vanlig tvål.
Så, ge mig era bästa krämtips! Som inte kostar en förmögenhet: mina pengar lägger jag hellre på väskor och skor. Eller ska jag återgå till den gamla vanliga tvålen?
Jo, just det – huden verkar liksom inflammerad?!

9 kommentarer:

Peace in mind sa...

Stackars! Har du funderat på hudläkare? Jag använder bara Vichy produkter fr Apoteket.Helt suveräna och inte snordyra, och inte för komplicerade...

sara sa...

anna: jo, men jag har pratat med en läkare. Fast en fotläkare. Hon såg knappt mitt problem. (Men det ÄR ett problem, eftersom det svider hela tiden. Nu slog det mig att det bara svider dagtid.) Å andra sidan kanske det inte var rätt person att fråga? :-) Jag har funderat på en hudläkare, det är bara det att det känns så jobbigt... Ska prova Vichy först. Tack för tips!

C. Meow sa...

Jag fick röd och fnasig hud nästan som irriterad av solen och hade turen att hitta en hudterapeut som heter Karin. Hon har haft salong hos frisörerna Olle & Mari. Märket som jag använder heter Jean d'Arcel
och har varit superbra för mig. Och inte galet dyrt. Speciellt krämen som heter Couperose är jättebra för att lugna röd hud. I Luleå där jag bor nu är det ingen som säljer märket men jag tog kontakt med www.biokosmetikcentrum.se, grossisten, så nu får jag köpa direkt av dem.

Lycka till

Solrosfrö sa...

Jag håller med Anna - go see a doctor! Det finns ju milda kortisonkrämer på Apoteket som kan hjäpa om det är inflammation/eksem, men det är nog bra att få ett "expertutlåtande". Personalen på Apoteket kan säkert hjälpa dig också!

sara sa...

camilla: hej och tack för tips! Ska absolut kolla upp det.

jessika: om det inte blir bättre snart måste jag nog gå till en hudläkare. Har frågat på apoteket. Gick hem med en kräm som det bara blev värre av.

Minna sa...

Dr Hauschas "rosencreme" - har vi inte skrivit om den förut?
Finns billigt på www.bodystore.se

Allt från Dermalogica, finns "billigt" här:

http://www.jerseybeautycompany.co.uk/

sara sa...

minna: jo,det har vi ju! Jag var så nöjd med den, men sen slutade jag använda den av nån anledning? Beställer nu!

Var dags glimtarn sa...

Dermalogica.....säger jag. Och nu något revolutionerande : en luftfuktare! Hjälpte nämligen mig. Jag var som du: tvål, vatten nivea typ. Nu luftfuktare och allt toppen igen :) (go figure, torr hud helt enkelt?)

Lox sa...

Lactacyd tvål (som har ett bra phvärde) och sedan någon oparfyrmerad hudcréme (finns på Apoteket det också). Det låter som att du är supertorr och att huden är irriterad.

Eucalyptus kan också fungera (gel) eller en naturlig, riktigt fet salva som Tjärsalva (finns på hälsokostaffären).

H:s kinder blir också lätt röda och torra så dem smörjer jag.

Copyright ©  2007-2008. Alla rättigheter förbehållna.