lördag 8 mars 2008

Bland pannkakor & kräftstjärtar

Om en sisådär två timmar befinner jag mig på ett barnkalas. Han fyller tre år. Dottern är eld och lågor. Jag är väl lite mer sansad, kan man säga, i min känsla för barnkalas... Det serveras visst lunch även för medtagna föräldrar.
Kvällen kommer att tillbringas tillsammans med goda vänner. Det här kommer aldrig att bli en matblogg, eftersom jag är en katastrof i köket. Men att steka massor med vitlök, hälla i en burk pesto när vitlöken antagit den viktiga bruna färgen, låta puttra ett tag och sedan lägga i massor med räkor, kräftstjärtar och cocktailtomater – blir hur gott som helst! På italienskt vis bör såsen blandas med pastan under omrörning på en fortfarande varm spis. Servera och ös på färskriven parmesan. Det kan hända att våra gäster får just det till förrätt ikväll.
Jag tror att kvällen kommer att bli riktigt, riktigt trevlig!

Update: maken läser visst min blogg snabbt som attan och hojtar hysteriskt från andra sidan bordet att det inte alls ska vara kräftstjärtar i. Det blir alldeles för mycket dillsmak. Crabsticks är bättre. Eller pilgrimsmusslor. Jaja...

14 kommentarer:

Peace in mind sa...

Barnkalas slipper jag, men middag...Fast idag blir vi serverade, vilket inte är så dumt.

Vilken sorts pasta brukar ni använda? Färsk? Svar till en desperat (så hungrig, eftersom jag sitter o väntar på frukostbrödet, var f**n är ungen?)

sara sa...

Att bli serverad middag är det perfekta!
Ibland färsk pasta och om inte så alltid Barilla. (Han är lite fanatisk på just Barilla, inget annat duger. Helst ska det vara en massa omöjliga Barillavarianter som inte finns i Sverige. Då shoppar man med sig från Italien...)
Ungen kanske inte kommer hem eftersom han måste städa badrummet sen? :-)

Anonym sa...

Fast idag blir det troligen casareccie från DeCecco...

Petra sa...

Pastasorter är mycket viktigt, att det blir rätt alltså, och kan någon svara på varför det aldrig finns linguine i någon leverantörs sortiment här hemma?
Jag håller faktiskt med mannen där (har han en ful mössa?!), kräftstjärtar blir lätt väldigt dilligt! Men annars lät det gott
:-)

sara sa...

fulmössan: va?? Jag är chockad.

petra: han har en väldigt ful mössa.
Linguine hittar man lätt här! Han har nog aldrig haft kräftstjärtar i, det var bara jag som försökte visa att jag kunde nåt... :-)

Solrosfrö sa...

Funderar på thaimat ikväll igen jag... eller pizza. Känner mig tom på inspration efter att ha lagat 6 middagar till fjällen och fryst in. Snacka om semester i köket nästa vecka :-D In i ugnen och bara koka lite pasta, ris eller potatis till *kysser tummen och pekfingret och sprätter så där italienskt*

Var dags glimtarn sa...

Mmmm!!!!!!!!!! Du fråga maken om han lagar/äter detta som jag fullkomligen älskar. Massa kvisttomater i en långform, glas, cocktali kvistisar, masssssoooorrrr med florsocker på, en hel drös samt balsamvinäger. In i ugnen i typ en timme, japp uberlänge. D e t ä r s å g o t t!!! (verona dish tror jag)

Var dags glimtarn sa...

Sorry för alla felstavningar. Jag både kör och skriver för fort :O

Lox sa...

Barnkalas är öken såvida det inte serveras champagne. Rätten lät supergod... när får vi komma?

Var dags glimtarn sa...

Fota mössan :)

Och...så vill jag och maken unisont hålla med din make. Barilla eller färskt eller inget.I sverige finns inte de olika smalheterna väl, dvs no 5 no7 etc? Eller jo de finns nog...

Peace in mind sa...

fula mössan: Är det du som är gift m Sara? Vilken tur du har isf, världens gulligaste tjej. Vi hade så trevligt sist vi sågs, och jag ska kidnappa henne för vin på Jimmy´s snarast:)

sara sa...

jessika: om du lagat 6 middagar tycker jag att du är värd thai eller pizza!

vdg: det fixar han lätt påstår han! Ska fota mössan vid tillfälle.

lox: exakt. När vi gick därifrån insåg jag att alla andra drack vin och inte cola som jag trodde! Vilken miss.

Anonym sa...

Anna: Det stämmer bra! Kom ihåg att frihetsransonen är 2½ glas vin annars riskerar du att sitta med henne resten av kvällen :-)

Peace in mind sa...

fula mössan: Då kanske jag kidnappar henne, men å andra sidan efter två och ett halvt glas behöver jag bogserhjälp själv. Världens bästa Sara:)

Copyright ©  2007-2008. Alla rättigheter förbehållna.