söndag 30 mars 2008

Liten vit väska i Provence

I nattens mörker låg jag och funderade. Mina tankar drogs tillbaka 30 år i tiden. Då vi bodde i Frankrike och jag var tre år gammal. Eller liten.
Med långa bruna flätor och solbränd som en pepparkaka.

Jag minns att mamma och jag stod vid ett övergångsställe. Längre bort hägrade havet. Det luktade gassande solsken, avlopp och hav. I handen bar jag en liten, vit korgväska. Den hade ett lås i silverfärg. Jag tror till och med att fodret inuti var ljusgrönt.
En annan egenskap väskan hade, var att den smakade salt om man slickade på handtagen. Jag kunde inte låta bli.

Där vid övergångsstället i Antibes hör jag min mammas irriterade röst om att jag måste skynda mig. Jag kan fortfarande känna min egen irritation och ilska. Över vad, vet jag inte. Att bli tillsagd? Att någon annan talar om för mig vad jag ska göra?
Jag ser något välbekant i min mammas frånvarande blick, som med tankarna någon helt annanstans, i hennes irriterade rop på mig, i hennes drömmar…
Då slår det mig, rakt från stjärnklar himmel – det är ju jag!
Vad jag känner igen mig själv i hennes uttryck, såsom jag så tydligt minns det.
Nu, 30 år senare.

Och i mig själv, den lilla treåringen med envishet och ilska i sin blick, ser jag min ene tvillingson. Så tydligt. Att jag inte tänkt på det tidigare. Äpplena faller tydligen inte så långt från träden alla gånger i alla fall.

7 kommentarer:

Var dags glimtarn sa...

De där nattliga insikterna är ofta så klara......

Peace in mind sa...

När den där insikten drabbar en blir det så starkt. Och oåterkallerligt. Att ödet har bestämt hur vi agerar, utan att vi alltid är medvetna om det...

Solrosfrö sa...

Minnen från barndomen är så starka. Oftast är det vardagen man minns tycker jag; saften och bullarna på trappan i vårsolen, cykelturen till badet en sommarkväll med mamma, dofterna i morfars gamla bil... fina minnen!

sara sa...

vdg: stjärnklara! :)

anna: exakt så.

jessika: jag undrar just vad mina barn kommer att minnas! Puh. :)

Solrosfrö sa...

Ja men det är ju en HELT annan sak...

Solrosfrö sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Jag fullkomligt ALSKAR sadana har barndomsminnen. Gomda sma skatter som man vardar djupt i sitt minne. Bra att relatera till nu nar man har barn dessutom.

Copyright ©  2007-2008. Alla rättigheter förbehållna.