måndag 24 mars 2008

Om en märklig beställning

En ljummen kväll fick de en märklig beställning i baren på det lilla torget i den lilla staden Numana i Italien. Baren med neonskyltar. Ja, ni känner absolut igen den om ni skulle råka ha vägarna förbi. Det är den enda baren på det lilla torget och den ligger mittemot glassbaren Morelli. Det sägs förresten att Italiens allra godast glass kommer just därifrån. Den var förödande god, min favorit blev snabbt citron och blodgrapefrukt.

Den där beställningen då… Jo, väldigt sent på kvällen kom en man med tre barn och en fru med många shoppingkassar in. Han beställde en Gin & Tonic, en chokladkanin med bjällra kring halsen, en påse med rosa karameller som hade kletat ihop sig med varandra i värmen och frun - hon beställde en mineralvatten. Med bubbel. Hon ångrade sig snabbt när de satt där ute i den ljumma natten och syrsorna ropade. Hon smakade makens Gin & Tonic. Den var god. Hon smakade ett kaninöra. Sög på en klibbig rosa karamell och tittade ut i den levande natten. Och kände sig så hemma som hon bara gör just där. Bland Italiens kullar.

När hon kom hem till lägenheten lite senare den där natten, provade hon alla skor hon köpt. De andra sov.
En ödla sprang förbi på balkongen.

10 kommentarer:

Peace in mind sa...

Jag känner smaken av Morelli-glassen, och av mannens GinoTonic. Vill vara där, inte här med en halvmeter snö...

C. Meow sa...

Tack för en liten verklighetsflykt en aptrist måndag :D

C. Meow sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Även om jag ogillar gin o högklackat så säger jag: F-n vad jag skulle vilja åka till Italien med dig!
:-)

Nattsvammlar... eller är det febersvammel??

Petra sa...

Du målar sådana bilder av Italien att jag längtar dit värre än vanligt :-)

sara sa...

anna: jag vill också vara där!

camilla: varsågod! :)

jenny: vi åker! :)

petra: du ska ju dit snart!

Solrosfrö sa...

När åker vi? Glassen, shoppingen, maten, atmosfären... Italien blir mer och mer en favvo hos mig!

sara sa...

jessika: så fort som möjligt? :)

Solrosfrö sa...

Ja varför vänta? Måste hinna med Barca först bara... ;)

sara sa...

jessika: helt ok! Vi ska till Basel i maj, men se är det väl läge för Italien? :)

Copyright ©  2007-2008. Alla rättigheter förbehållna.